Új jelszó kérése
 
Hírek - Érdekességek

Az antenna a legjobb erősítő

2016.07.22 21:51

...tartja a réges-régi rádiós bölcsesség. Érdemes megfogadnod, mert nem a használt frekvenciára méretezett, hibás vagy a dizájn oltárán feláldozott antenna használatával kőkemény wattokat veszíthetsz adás oldalon és mikrovoltokat a vételi oldalon.


Az antennák tervezése, méretezése külön tudományág, de néhány tudnivaló megismerését ( és alkalmazását .. ) követően garantáltan megtáltosodik az adóvevő készülék. Mindenek előtt ugorjunk vissza térben és időben boldog középiskolás vagy gimnáziumi éveinkbe. Onnan mindenki számára ismerős lehet az alábbi képlet:

z egyszerűség kedvéért a fénysebesség állandóját vegyük 300-nak. Ezt osszuk el a MHz-ben számolt fekvenciával és máris megkapjuk a hullámhosszat méterben. A fejszámoló zsenik hamar ki tudják matekozni, hogy a Petőfi rádió (Budapesten) a 3.1 méteres hullámhosszon hallható, az otthoni 2.4GHz-es WiFi routerünk pedig a 12.5 centiméteres hullámhosszú sávban sugároz.

Az antennák mérete szoros összefüggésben van a használt frekvencia hullámhosszával. A kézi adóvevők esetében 1/4-ed hullámhosszú, gépjárműbe épített készülékek esetén 1/4-edes illetve 5/8-ad hullámhosszú antennákkal találkozhatunk a gyakorlatban.. Az előbbi 0dB-es azaz sem nyeresége, sem vesztesége nincs, az 5/8 hullámhosszú antennák 3dB (1.5-szeres) nyereséggel bírnak.


Vegyünk egy elrettentő példát és hívjuk ismét segítségül a fejszámoló zseniket! A cb rádiók 27MHz-en üzemelnek. Gyors matek, 300/27=11.1 Tehát ez a készülék a 11.1 méteres hullámhosszon dolgozik, ennek a negyede.... 2.77 méter. Nem túl barátságos szám.. Kézi adóvevőn például teljesen reménytelen a használata, de még egy gépjármű tetején is beleakadna mindenbe. Ilyenkor jönnek a kapcsolástechnikai trükkök (pld mindenféle hosszabbító tekercsek a készüléken belül, tekercsantennák stb ) melyekkel kezelhető méretűre lehet varázsolni egy antenna hosszát, de evvel csak a rádiót és önmagunkat tudjuk becsapni, a fizikát nem, máris ott mosolyognak a kőkemény veszteségek a rádiónkra csatlakoztatva. Természetesen egy ilyen alacsony frekvencián mint a cb rádióké kénytelenek vagyunk áldozatot hozni a használhatóság érdekében, de érdemes körültekintően eljárni az antenna vásárlás során és a lehetőségekhez mérten a leghosszabb antennát beszerezni és nem bedőlni az antennagyártók marketing szakembereinek akik el akarják hitetni velünk, hogy a mindössze 20 centiméteres - de krómozott és nagyon menő kinézetű - antennával megváltjuk a világot :-)


Szerencsére a pofesszionális VHF és UHF sávú készülékek esetében már koránt sem ennyire vészes a helyzet. A 150MHz környékén dolgozó, VHF sávú készülékek 50cm-es antenna hossza már egészen kezelhető ( kézi rádióknál azért nem nagyon merészkednek a gyártók 15-20 centi fölé... ) de az 5/8-ad hullámhosszú gépjármű antennák sem nagyobban sokkal 1 méternél. A 450MHz-es sávban még kedvezőbb a helyzet, hiszen 16cm illetve 41 centiről beszélünk.. Ezekben az esetekben inkább a  dizájn antennák és az "emberi leleményesség" rejthet veszélyeket. Szinte minden kézi adóvevőhöz rendelhető 2-3cm "hosszú" u.n stubby antenna ( a stubby magyarul zömököt jelent, esetünkben inkább pöcök :-) , ezek kétség kívül nagyon jól néznek ki és 10-ből 9 titkosügynök ezt ajánlja, de vajon megér annyit, hogy a készülékünk 4-5W teljesítményéből csak 200mW -ot sugározzunk ki ?


Végére hagytam az emberi leleményességet. Az elmúlt néhány évtizedben sok mindent láttam, az antenna csatlakozóba beleeröltetett golyóstoll-betéttől kezdve a kéti adóvevő kábel tv hálózatra csatlakoztatásáig bezárólag így elég komoly immunitásra tettem szert. Talán az antenna gyanánt használt gemkapocs volt egyedül az ahol egy pillanatra megszédültem :-) Ezekben az esetekben nem csak az amúgy sem sok adóteljesítményt lehet hővé alakítani, hanem a készülék végfoka is tönkre mehet. Hogy miért, az legyen egy következő cikk témája.

Webáruház készítés