Új jelszó kérése
 
Hírek - Érdekességek

Az én antennámnak beépített SWR-je van !

2016.07.28 20:36

 

... hangzott el nemrégiben egy hobbirádiósok közötti beszélgetésben. Hogy ez nettó marhaság vagy pedig a rádiós világ egyik alaptézise, mindössze nézőpont kérdése.

Ugyanis SWR-je mindegyik antennának van, csakhogy ezt nem a gyártó építi bele, hanem a fizikának köszönhető. ( köszönjük ! ) De mi is ez..?

Az SWR az angol Standing Wave Ratio rövidítése. Magyarul sokkal szebben hangzik: állóhullámarány. Mivel adókészülékünk nagyfrekvenciás áramot illetve feszültséget állít elő, le kell, hogy poroljuk a váltóáramú ellenállás, azaz impedancia fogalmát. Egy váltóáramú áramkör akkor működik tökéletesen ( akkor "vehető ki belőle" a legnagyobb teljesítmény ), ha az áramforrás és a fogyasztó eszköz impedanciája azonos. Egyszerű a matek. Az adóvevő készülékek kimeneti impedanciája 50 Ohm, azaz ekkora impedanciájú antennakábelt ( koaxiális kábelt ) illik csatlakoztatni hozzá. Érdemes megjegyezni, ugyanis a televízió vételhez használatos koax kábelek 75 Ohm-osak, ilyent használva máris viszünk egy kis SWR-t a rendszerbe.. Az 50 Ohm-os antennakábel végére pedig 50 Ohm-os antenna dukál. Amennyiben ez megvalósul akkor illesztett lezárás jön létre, a tápvonalon csak haladó hullámok közlekednek, az adótól az antenna felé. Amennyiben illesztetlenség lép fel, például az antenna talpponti impedanciája nem egyezik meg az antennakábel impedanciájával, visszaverődés (reflexió) jön létre.

Az antennakábelen ilyenkor egyidejűleg két irányban közlekednek a hullámok. Az adótól az antenna felé haladó hullámok, és az antennától az adó felé a visszavert (reflektált) hullámok. Az egymással szemben haladó hullámok eredőjeként az antennakábelben un. állóhullámok alakulnak ki, amelynek a mértékét a haladó és visszavert hullámok arányából, egész pontosan az antennakábel mentén fellépő legnagyobb, és legkisebb feszültség hányadosából (Uhaladó+Ureflektált)/(Uhaladó-Ureflektált) számolhatunk ki.

Amúgy a világon senki sem számolgatja ezt, kiváló műszerek vannak erre a célra...

Ha a rendszer illesztett, akkor nincs reflektált feszültség, ezért az SWR = 1. Illesztetlenség esetén az SWR nagyobb, mint 1, extrém esetben (szakadás vagy rövidzár) pedig az SWR értéke végtelen. Az antenna a visszavert hullámokat nem sugározza ki, hanem az antennakábelen visszajut adóvevő készülékünkbe és hővé alakul. Ideális esetben besegíthetünk vele a rádiós szoba fűtésébe :-) , kevésbé ideális esetben tönkre mehet tőle az adóvevőnk végfoka, ezért célszerű időnként ellenőrizni a csatlakozókat, az antennakábelt és az antennát.

Milyen problémák fordulhatnak elő ? Íme néhány a praxisom során előfordult esetekből, a teljesség igénye nélkül:

Takarítónéni által portörlésnél kicsavart és úgyfelejtett antennacsatlakozó, hajlításnál megtört illetve megsérült antennakábel, beázott antennakábel, a gonosz szomszéd által gombostűvel átszúrt antennakábel (majdnem reménytelen megtalálni) , ellopott antenna, nem megfelelő frekvenciasávra készült antenna használata, beázott antenna, jéggé fagyott antenna, a viharos szél vagy Gombóc Artúr által megtépázott antenna.

Webáruház készítés