+36 (1) 365-3496 | info@radiosystems.hu

+36 (1) 365-3496 | info@radiosystems.hu

Blog

Beköszönt a digitális korszak a hajózási sávú rádiórendszerekben is ?

Radio Systems
Radio Systems
2020.05.29 10:51
Beköszönt a digitális korszak a hajózási sávú rádiórendszerekben is ?

Legalább is erre utal az ECC ( European Electronic Communications Committee = Europai Elektronikus Hírközlési Bizottság ) májusi hírlevelében olvasható cikk, mely szerint a szervezet megvizsgálta az 1959 óta érvényben lévő hajózási célú VHF frekvencia sávban a digitális rádiózásra történő áttérés lehetőségét. A tervezet alapján a digitális hajózási adóvevő készülékeknek a következő tulajdonságokkal kell rendelkezniük:

 

  • a digitális rendszer hangminőségének hasonlónak vagy jobbnak kell lennie mint a jelenlegi analóg rendszeré, különös tekintettel a lefedettségi terület végpontjain.

  • A digitális rendszernek alkalmasnak kell lennie mind az analóg, mind a digitális adás,- és vételi módok automatikus észlelésére.

  • A különböző gyártók készülékei kompatibilesek legyenek egymással.

  • A beszédforgalom mellett további szolgálatásokat, például sms küldés és fogadás biztosítása

Az ECC választása a dPMR rendszerre esett, mely egy nyílt ETSI szabvány, 6.25kHz-es csatorna osztással működik, azaz a jelenlegi analóg rendszer 25kHz csatornájában 4db elkülönített digitális csatorna hozható létre. A kiforrott, olcsó technológia alkalmas mind az analóg, mind a digitális működésre, azaz a digitális átállás fokozatosan is megoldható a segítségével.

Az elképzelés igazolására két kísérletet hajtottak végre, az egyiket Észtországban, a tallini Hundipea kikötőben, míg a másikat Hollandiában a rotterdami kikötőben. Mind két helyszínen párhuzamosan, egymáshoz közeli frekvencián használva illetve egymáshoz közel telepítve tesztelték az analóg illetve digitális rendszereket, így a hangminőség ellenőrzése mellett a két adásmód egymás elleni zavarvédettségét is ellenőrizni tudták. Mind két teszt sikeresen végződött, a kísérletbe bevont felhasználók illetve a megfigyelők is azt tapasztalták, hogy a digitális rendszer hangminősége azonos vagy jobb mint az analóg rendszeré. Tallinban különösen kedvező tapasztalatokat szereztek a távoli, közel 20 tengeri mérföld távolságból létrejött rádiókapcsolatok esetében, melyeknél az analóg rendszer már lehetetlenné tette a kommunikációt, míg a digitális rendszer még alkalmas volt a használatra. Rotterdamban a kísérlet arra mutatott rá, hogy a kikötőben található nagy számú fémkonténer ugyanúgy blokkolja az analóg és a digitális rádiókat, ugyanakkor a digitális átvitel a zajos környezetben használt a rádiók esetében jobb beszédérthetőséget nyújtott. A digitális rendszer zavarvédelme is megfelelőnek bizonyult. A tesztekben a kommunikációs frekvenciákat úgy választották meg, hogy átfedés legyen köztük, de ez sem okozott számottevő zavart a digitális rendszer működésében.

A digitális rendszerre történő áttérésről a beterjesztést várhatóan a 2023-as WRC konferencián fogják benyújtani, így leghamarabb 2027-ben módosulhat ez irányban a Rádiószabályzat. Mivel a dPMR rendszer egyik vezető gyártója az Icom , ami "mellesleg" a hajórádiók piacán is az élvonalban szerepel készülékeivel, várhatóan a japán gyártó termékei között találkozhatunk először a digitális hajórádiókkal. Persze addig még sok víz lefolyik a Dunán...